تبليغات X
صرافی
چاپ مقاله jcr
مدل مانتو
بلیط اتوبوس
تاريخ : 15 خرداد 1396 | 13:15 | نویسنده : maryam | بازدید : 2714

معایب تبلیغات

هرچند به طور کلی، شرکت های تجاری با این فرض به سرمایه گذاری در تبلیغات می پردازند که فروش را افزایش می دهد ولی نقدهایی بر تبلیغات وارد است. اولین بار در یک مرکز دانشگاهی در آمریکا، تبلیغات مورد نقد و بررسی قرار گرفت، سپس اجتماعی خصوصی تحت عنوان «اجتماع ضد تبلیغ » تأسیس شد. این اجتماع نقدهایی بر تبلیغات بازرگانی داشت که تعدادی از آنها به شرح زیر است:

-پیامی که در تبلیغ منتشر می شود به احتمال زیاد واقعی نیست.

-تبلیغ به خاطر اینکه در مواردی که صحت و واقعیت ندارند ادعای می کند در نتیجه تأثیر منفی روی اجتماع خواهد داشت؛

-تبلیغ به دلیل اینکه به صورت مداوم در رسانه ها تکرار می شود تأثیر منفی بر ذائقه و روحیه مخاطب خواهد داشت.

-تبلیغ شکاف طبقاتی را افزایش خواهد داد؛

-مصرف گرایی، مداگرایی و شئ پرستی در اثر تبلیغات رونق خواهد گرفت.

-شرکت هایی که توان مالی بیشتری دارند در فرآیند تبلیغات قدرتمندتر خواهند شد.

- تبلیغات موجب رشد انحصاری رسانه های بزرگ می شود. انحصارات رسانه ای بزرگ با کاهش قیمت از یک سو و افزایش پوشش و دادن فضای آگهی دهندگان، به زیان شرکت های رسان های کوچک تری عمل می کنند.

-به تبلیغات همچون کرداری نگریسته می شود که اذهان را دستکاری می کند، ناخوانده وارد خلوت افراد می شود وافراد را برمی انگیزاند تا اقلامی را خریداری کنند که به آن نیازی ندارند یا برایشان ضرر دارد.

-در فرآیند تاثیرگذاری تبلیغات، کودکان به دلیل رشد شناختی و اجتماعی، راحت تر از افراد بالغ فریب می خورند.

-تبلیغ بر نظام های ارزشی تأثیر می گذارد و آن ها را کمرنگ می کند.

-از آنجا که آگهی، منبع درآمد رسانه ها محسوب می شود، با اعمال نفوذ و تحت فشار قرار دادن به رسانه ها و سوءاستفاده از آن ها محتوای رسانه ها را مستقیم و غیرمیتقیم در جت منافع خود جهت می دهند و در صورت مقاومت در برابر این اعمال نفوذ رسانه با خطر از دست دادن حمایت مالی آنان روبرو می شود.





امتیاز : 3


طبقه بندی: ،
تبلیغات,

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
نظر بصورت خصوصی ارسال شود